Η διασφάλιση της ποιότητας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων επιτυγχάνεται αφ’ ενός με την καινοτομία και την έρευνα και αφ’ ετέρου με την υψηλού επιπέδου παρεχόμενη εκπαίδευση. Η ποιοτική εκπαίδευση εξασφαλίζεται με καλά οργανωμένα και ενημερωμένα προγράμματα σπουδών και με μεθόδους διδασκαλίας βασισμένες σε σύγχρονες προσεγγίσεις για τη μάθηση.
Οι επιστημονικές γνώσεις, αλλά και οι παιδαγωγικές ικανότητες των πανεπιστημιακών δασκάλων είναι καθοριστικές για την κοινωνική, πολιτιστική και παραγωγική ανάπτυξη του τόπου μας. Συχνά όμως, το διδακτικό έργο, αν και αποτελεί βασική αποστολή του Πανεπιστημίου, δεν θεωρείται τόσο σημαντικό όσο η έρευνα και οι δημοσιεύσεις.
Η Πανεπιστημιακή Παιδαγωγική είναι ένα νέο πεδίο που ασχολείται με την κατάρτιση των πανεπιστημιακών δασκάλων σε θέματα παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας.
Προφανώς, οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι πρέπει να διαθέτουν τις επιστημονικές γνώσεις της ειδικότητάς τους, παράλληλα όμως είναι σημαντικό να κατανοούν σε βάθος τις πολυδιάστατες διαδικασίες μάθησης.
Επίσης, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις διαφορές στις μεθόδους διδασκαλίας μεταξύ Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα κενά που μπορεί να υπάρχουν από την προηγούμενη βαθμίδα αλλά και το πώς έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο οι νέοι φοιτητές και οι νέες φοιτήτριες προσεγγίζουν τη γνώση, λόγω των νέων τεχνολογιών.
Σε προηγούμενες δεκαετίες, η εκπαιδευτική τεχνική που είχε εφαρμογή στα ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ήταν κυρίως η τεχνική της εισήγησης. Η δασκαλοκεντρική αυτή διδασκαλία όμως δεν βοηθά στην ανάπτυξη των δημιουργικών ικανοτήτων των φοιτητών και φοιτητριών και τους αποτρέπει από ενεργή συμμετοχή. Τώρα πλέον, η φοιτητοκεντρική προσέγγιση θεωρείται η ενδεδειγμένη προκειμένου να επιτύχουμε τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Χρειάζεται συνεπώς επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, σε παιδαγωγικές στρατηγικές και προσεγγίσεις που αξιοποιούν τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και οι οποίες διευκολύνουν και υποστηρίζουν τη διδασκαλία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επιπλέον, τα Πανεπιστήμια καλούνται να επενδύσουν σε ανοιχτά περιβάλλοντα μάθησης, προσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα, αλλά και στην αξιοποίηση των σύγχρονων εκπαιδευτικών τεχνολογιών.
Για τον λόγο αυτό, προκύπτει η ανάγκη της ύπαρξης υποστηρικτικών δομών σε κάθε ΑΕΙ, οι οποίες να λειτουργούν από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα, σε ανοιχτό διάλογο με όλα τα τμήματα και τις σχολές, αλλά και σε συνεργασία με άλλα ΑΕΙ.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής έχει προχωρήσει στην ίδρυση Γραφείου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης, που έχει στόχο την προώθηση της Πανεπιστημιακής Παιδαγωγικής και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής του διαδικασίας. Πρόκειται για ολοκληρωμένο σχέδιο που αφορά τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ενεργειών, οι οποίες στοχεύουν στη συνεχή βελτίωση του διδακτικού έργου στο Πανεπιστήμιο.
Η δομή αυτή θα εμπλέκει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, φοιτητές/τριες) και ελπίζουμε ότι θα είναι βιώσιμη ώστε να παρέχει ένα πλήρες φάσμα υπηρεσιών υποστήριξης της διδασκαλίας και της μάθησης στο ΠΑΔΑ σε μόνιμη βάση.
Το γραφείο προχωρά στις απαιτούμενες ενέργειες ώστε:
- Να ενημερωθεί και ευαισθητοποιηθεί ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα του ιδρύματος και να γίνει καταγραφή των εκπαιδευτικών αναγκών των διδασκόντων. Να ανιχνευτούν οι απαιτήσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης της εκπαιδευτικής κοινότητας ανά σχολή.
- Να υποστηριχθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και κυρίως οι νέοι διδάσκοντες, μέσω του σχεδιασμού προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, με έμφαση σε καινοτόμες πρακτικές και προσεγγίσεις, για την εκπαίδευση και την Πανεπιστημιακή Παιδαγωγική.
- Να υποστηριχθούν οι διδάσκοντες ως προς τη χρήση νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
- Να υποστηριχθούν οι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη και υλοποίηση των προγραμμάτων σπουδών.
- Να προωθηθεί η επικοινωνία των διδασκόντων μεταξύ τους, για την ανταλλαγή απόψεων αναφορικά με επιτυχημένες πρακτικές ή προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά την άσκηση του διδακτικού τους έργου.
- Να αναπτυχθεί καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό, που να σχετίζεται με τη διδασκαλία και τη μάθηση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να δημιουργηθεί ένα ιδρυματικό αποθετήριο υποστηρικτικού εκπαιδευτικού και ερευνητικού υλικού και καλών πρακτικών.
- Να καλλιεργηθεί η συνεργασία με άλλες αντίστοιχες δομές των ΑΕΙ στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και να αναπτυχθούν κοινές δράσεις και συνέργειες.
Οι πρωτοβουλίες που περιγράφονται ελπίζουμε ότι θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας της διδασκαλίας και της μάθησης, που είναι ένας από τους στρατηγικούς στόχους του Πανεπιστημίου μας.
Πηγή : Εφημερίδας των Συντακτών : https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/381223_panepistimiaki-paidagogiki